Skip to: Consumentenbond in actie voor apparaten die te snel kapot gaan

Zootje Geregeld website

'Te snel kapot': Consumentenbond in actie voor langere levensduur van apparaten

En dan opeens doet ‘ie het niet meer: dat nieuwe apparaat dat je twee jaar geleden kocht. De garantie is net verlopen, maar je weet zeker dat het nog jaren mee zou kunnen. Alleen: repareren blijkt een (veel te) dure optie. En dus zit er niets anders op: met tegenzin naar de winkel voor een nieuw exemplaar. De Consumentenbond wil daar nu verandering in gaan brengen en wel met de actie ‘Te snel kapot’.

Apparaten sneller kapot dan vroeger

Uit klachten van consumenten blijkt dat apparaten vaak sneller kapot gaan en moeilijker te repareren zijn dan vroeger. De kwaliteit van de onderdelen is slechter en minder duurzaam. Soms is een reparatie zelfs duurder dan het kopen van een nieuw apparaat, of onmogelijk als vervangende onderdelen niet meer verkrijgbaar zijn. ‘Planned obsolescence‘ wordt dat ook wel genoemd, oftewel ‘geplande veroudering’. Daarbij worden producten met opzet zo gemaakt dat ze een kortere levensduur hebben zodat consumenten eerder een nieuwere versie kopen.

Meldpunt kapotte apparaten

De Consumentenbond wil dat dat verandert en heeft daarom sinds vorige week een speciaal meldpunt voor apparaten die sneller kapot gaan dan verwacht. Met de meldingen die via die site binnenkomen hoopt de bond het voor elkaar te krijgen dat apparaten zo worden gemaakt dat ze langer meegaan en makkelijker te repareren zijn. En terecht, waarom zou je een hele blender moeten weggooien als er alleen maar één plastic onderdeel van is afgebroken? Of je koelkast vervangen omdat het vriesvak opeens niet meer goed sluit. Of je telefoon afdanken omdat hij na twee jaar ’te oud’ is voor het nieuwe besturingssysteem?

Fabrikant benaderen

Als je je kapotte product meldt op de website ‘Te snel kapot’, analyseert de Consumentenbond je melding en stapt vervolgens naar de fabrikant om die te vragen er wat aan te doen. En werkt de fabrikant niet mee? Dan gaat de Consumentenbond consumenten voor die fabrikant waarschuwen.
Dus heb je een apparaat dat opeens niet meer werkt? Trek dan aan de bel op ‘Te snel kapot’. Wie weet kunnen we er dan samen voor zorgen dat onze spullen weer wat langer meegaan. Check het meldpunt op: www.te-snel-kapot.nl

CC foto: Flickr / Pascal