Main content

Het is onderzocht: repareren heeft zin!

Van alle producten die naar een Repair Café worden gebracht, wordt 65% met succes gerepareerd. Dat blijkt uit de Reparatiemonitor 2017 van Stichting Repair Café International en Natuur & Milieu, met gegevens over meer dan 2300 reparaties.

Elektrische apparaten

Zelfs de meeste elektrische apparaten werden met succes gerepareerd. Terwijl maar liefst driekwart van de Nederlanders een kapot apparaat weggooit en vervangt door een nieuw exemplaar, zo blijkt uit een steekproef in opdracht van Repair Café International en Natuur & Milieu.

Meest gerepareerde producten

Van de 10 meest gebrachte producten zijn alleen printers en laptops moeilijk te fixen (met een slagingspercentage van minder dan 50%). Dit waren de meest voorkomende producten bij de Repair Cafés:

Reparaties aan Gazelle-producten slaagden in 88% van de gevallen. Bij Miele en Philips (hoofdzakelijk stofzuigers en koffieapparaten) was dat 68 en 67%. Van de 10 meest voorkomende merken in het Repair Café scoorde Samsung (veelal smartphones, tablets en laptops) het minst goed, met een slagingspercentage van slechts 30%.

“Dit zijn op zich geen schokkende resultaten”, reageert Martine Postma van Repair Café International. “Fietsen zitten nu eenmaal minder ingewikkeld in elkaar dan smartphones. Ook is de kennis over het repareren van fietsen veel breder verspreid dan die over elektronicareparaties. Op dat laatste gebied is nog veel winst te behalen.”

Goed onderhoud belangrijk

Vaak vonden reparateurs vuil of stof in apparaten. Na een grondige schoonmaak-/onderhoudsbeurt werkte het
apparaat vaak weer. Met name bij waterkokers en koffieapparaten en bij printers en stofzuigers blijkt goed onderhoud belangrijk. Meer info over het onderzoek vind je op de website van Stichting Repair Café International.

De Reparatiemonitor toont aan dat het zin heeft om je spullen, óók je kapotte apparaten, te (laten) repareren. Dat scheelt waardevolle grondstoffen en geld. Kijk hier voor repareertips.  repareren kun je leren

En jij?

Ben jij wel eens in een Repair Café geweest? Of grijp je liever zelf naar de schroevendraaier? Of misschien ben jij één van de vele Nederlanders die gauw een nieuw apparaat koopt, zodra deze sneuvelt? Kortom, we zijn benieuwd naar jouw repareer-ervaringen!